لیست اختراعات آرش وحيدي
پلي كربنات (PC) از جمله پلاستيك هاي مهندسي با رفتاري از نوع داكتيل با چقرمگي بسيار بالا مي باشد با اين حال، حساسيت نسبتا بالاي اين پليمر نسبت به حضور شكاف هاي ريز (notch) استفاده از اين پليمر را در بسياري از كاربردها محدود مي نمايد. به همين دليل در طول دو دهه ي اخير از آلياژسازي pc با پليمرهاي ديگر بخصوص آكريلونيتريل بوتادين استايرن (ABS) به عنوان يك روش براي برطرف كردن ضعف مذكور استفاده مي گردد.
جایگزینی رابر بوتادی ان توسط EPDM و تهیه آلیاژ AES به منظور استفاده در کاربردهای بیرونی (مقاوم جوی)
در دو دهه اخير نانو كامپوزيتها به دليل داشتن ويژگيهايي نظير پايداري ابعادي خواص حرارتي و مكانيكي خوب جايگاه ويژه اي را در صنايع خودروسازي و الكترونيك به خود اختصاص داده است نكته حائز اهميت در نانو كامپوزيتها پراكنش خوب ارگانوكلي در ماتريس است كه بيشتر تحقيقات انجام شده اين پراكنش خوب را متاثر از ميزان قطبيت ماتريس پليمري مي دانند.
اكريلونيتريل بوتادي ان استايرن (ABS) يكي از انواع پليمرهاي مهندسي است، كه بدليل داشتن ويژگي هاي كاربردي منحصر به فرد در بسياري از صنايع، از جمله صنعت خودرويي كاربرد دارد. تغيير در تركيب اجزا چه از لحاظ نوع اجزا و چه از لحاظ ميزان آن، امكان گريد بندي اين پليمر را با هدف تأمين نيازهاي فني صنايع بدست مي دهد. اين تغيير هوشمندانه، كه امكان طراحي محصول پليمري را فراهم مي نمايد، گاهي در مجتمع هاي توليدي پتروشيمي صورت مي گيرد و گاهي در صنايع تبديلي (Converters). در اين طرح، طراحي يك نوع كامپاند پليمري بر پايه ABS با دو ويژگي مورد نياز صنعت خودرويي شامل: دماي تغيير شكل حرارتي بالا High Heat Deflection Temperature و رنگ بر Beige color جهت استفاده در قطعات تريم داخل خودروهايي نظير سمند مورد نظر قرار گرفته است. از اينرو با استفاده از معمولترين و ارزانترين ABS توليدي مجتمع پتروشيمي تبريز يعني ABS SD0150 با تكيه بر انتخاب و بكارگيري موادي نظير پر كننده و مواد رنگزا كامپاندي با دو ويژگي دماي تغيير شكل حرارتي بالا و رنگ بژ تهيه گرديد.
پلي پروپيلن اولين بار حدود 45 سال پيش به شكل تجاري توليد شد و تاكنون رشد پيشرفت چشمگيري داشته است دلايل اين پيشرفت مي تواند شامل موارد زير باشد: - تغيير پذيري پليمر - توانايي پليمر براي اصلاح و بهبود به منظور كاربردهاي ويژه -موازنه بين خواص مكانيكي فيزيكي الكتريكي و حرارتي - قيمت رقابتي بعلاوه مواد بر پايه پلي پروپيلن داراي پايداري بسيار خوبي درمحدوده وسيعي از دماها بوده و هچنين حفظ و نگهداري خواص مكانيكي بعد از بازيافت جزء ويژگيهاي آنهاست.
يكي ازمهمترين قطعات پليمري خودرو سير عقب و جلوي خودرو مي باشد. سپر ماشين هاي قديمي از ورقه هاي فلزي كروميم ساخته مي شدند كه بسيار سنگينو گران قيمت و غير قابل انعطاف بودند. زماني كه آلياژهاي پليمري مانند پلي پروپيلن اصلاح شده با EPDM جايگزين اين فلزات شد بسياري از مشكلات حل گرديد اين الياژها مقاومت ضربه بالا پايداري ابعادي خوب وزن پايين و هزينه توليد و تعمير نگهداري پايين را دارا مي باشند. اما براي توليد اين آلياژ براي تامين مواد اوليه سپر توليدي در داخل كشور مستلزم واردات لاستيك EPDM با قيمت بالا مي باشد. در اين اختراع با حذف لاستيك EPDM و اصلاح سازي پلي پروپيلني كه در داخل كشور توليد مي شود كه اين اصلاح سازي با افزايش شاخص جريان پذيري MFI پلي پروپيلن توسط افزايش پراكسيد آلي دي كيوميل پراكسايد انجام مي شود و در نهايت با افزايش افزاينده هاي ارزان قيمت منجر به توليد محصولي شديم كه جايگزين آلياژ PP/EPDM براي توليد سپر خودرو شود.
در ابتدا سپر ماشينها از ورقه هاي فلزي ساخته مي شدند كه داراي معايبي همچون سنگيني در وزن با گران قيمت بودن و همچنين غير قابل انعطاف بودن را داشته اند در سالهاي بعد براي از بين بردن اين معايب مواد سپرها را با آلياژ pp/EPDM جايگزين نمودند. لاستيك EPDM خام كه بصورت معمول در تهيه اين آلياژ مورد استفاده قرار مي گيرد داراي قيمت بالا مي باشد در اين اختراع توليد آلياژ PP/waste EPDMPETalc با لحاظ جايگزيني لاستيك بجاي لاستيك EPDM خام انجام شده است. EPDM ضايعهاتي هم فراوان است هم قيمت آن بسيار پايين مي باشد.
موارد یافت شده: 18